Topic: Självklart?

När jag först kom i kontakt med hemundervisning trodde jag att det självklart handlade om "unschooling", varför man ville kopiera den skola man inte ville ha förstod jag inte. Nu har jag förstått att unschooling inte alls är det vanliga, men jag tror nog fortfarande att många använder sig av lite unschooling i alla fall, eller?

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Re: Självklart?

Jo, lite är väl detta semantik, språkbruk...
Men om man ska definiera "un-schooling"/icke-skolning, så verkar de flesta anhängarna mena att det handlar om noll vägledning i lärandet, och att barnen helt enkelt bara lever sitt liv tillsammans med sina föräldrar, syskon och andra i närheten och samhället. Alltså en total avsaknad av "formellt lärande"

De flesta hemundervisare (i den mån dessa skiljer sig från icke-skolare) verkar ha en inställning där man bemödar sig om att barnet lär sig och kan visa det på något sätt - i olika grad.

Man kan även skönja en nyansskillnad bland de som hemundervisar; har man hem-skola, kanske man lägger mer vikt vid schema och läroplaner. Har man hem-undervisning lägger man kanske mindre vikt vid sådant. "Struntar" man helt i sådant, sällar man sig kanske till icke-skolarna.

Naturligtvis gör alla olika, även lärare i skolsystemet, och pedagogikerna man mer eller mindre håller sig till, ändras ju även de under åren. I hem-skola/-undervisning och icke-skolning finns ju dock den viktigaste gemensamma nämnaren: Det är föräldrarna som bäst känner sina barn och deras behov och lust att lära sig.

Ett, som jag ser det, mycket viktigt budskap är: Lärande kan bara göras mellan öronen på den som lär sig. På engelska finns teach och learn - viktig skillnad! Ingen kan lära sig av någon annan, man kan bara lära sig (själv). Varför vi då har en hel lärarkår som utbildats/inbillats att de kan lära/teach barnen något över huvud taget är en gåta, i ljuset av detta budskap.

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!