Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Topic: Fel fokus

http://www.skola.gr8.se/pics/fel.fokus.png
Diskussions-stolpar:
- Barnet lär SIG. UT-lärandet har nästan ingenting att göra med inlärning, om man jämför med processen att barnet lär SIG
- All fokus på just UT-lärandet i skola
- Alla resurser/pengar läggs på UT-lärandet. Lär sig barnen dåligt, mer resurser till UT-lärandet.
- Barnet har massor med annan input som inte "räknas/gillas" av skola
- Resultatet, uttrycken för vad barnet lärt SIG, har väldigt lite med UT-lärandet att göra
- Vad barnet lärt SIG är en process i barnet, inte vad som sagts det eller gjorts för det

Inte konstigt att det blir fel i skola.
Eller att det blir så rätt i hemundervisning.

Tänker jag fel?

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!

Re: Fel fokus

Du tänker precis rätt!

Utbildning är inte att fyllla en låda med saker.
Utbildning är en process hos varje enskild individ.
Att börja mäta detta är helt fel, den enda som kan och bör mäta och reflektera över detta är individen själv.

eller som ålands skoldirektör sa det , det är lätt att mäta läsa, skriva ,räkna kunskaper,
men idag är utbildning mycket mer. jag håller fullstäntigt med honom så långt.

Men att därifrån komma fram till att hålla alla barn inlåsta i klassrum cirka 10 till 13  år.
Är ju ett effektivt sätt att hindra denna process.  Otroligt effektivt om man verkligen tänker efter.

Re: Fel fokus

Det här funderar jag mycket på, hur man kan anse sig kunna lära någon annan något? Det är väl den som lär sig som gör det största jobbet? När jag lär mig saker så är det jag som är intresserad, tar kontakt med personer som kan vara mig behjälplig i inhämtande av ny kunskap och det är jag som lär mig! Och när det gäller mina barn kan jag inte säga att jag lärt dem en enda sak! Det är de själva som är drivna att lära sig saker som intresserar dem, jag kan bara hjälpa dem att hitta förutsättningarna!  Tänk om jag skulle bestämma att mitt barn ska lära sig prata. Jag tror helt ärligt att det skulle ta längre tid under sådan press.