Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Topic: Dygnsrytm påverkar elever

http://lararnastidning.se/LT_Output_200 … nuItemID2=

Skolan borde anpassa sig efter mat- och sovklockan, anser forskare. 
 
Den individuella biologiska dygnsrytmen påverkar elevernas skolprestationer. Men skolan är gjord efter principen morgonstund har guld i mund och tar dåligt hänsyn till att en majoritet av eleverna under puberteten blir morgontrötta kvällsmänniskor.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Re: Dygnsrytm påverkar elever

Mycket intressant.
Det är för flera år sen redan prövat i USA, att skjuta på hela dags-schemat en timme i flera grundskolor. Mycket bra resultat, men det hela föll pga att överiga "samhället" inte klarade det; föräldrars, leverantörers och andras scheman gick inte ihop.

I hemundervisningen för oss, har vi också sett intressanta saker som har med detta att göra:
- Barnens inre "klocka" är olika genom årstiderna
- "Klockan" är olika i olika åldrar
- Olika också beroende på vad de gjort och hur deras hälsa varit
- Dessutom helt olika mellan olika barn
Sammantaget kan vi säga, att med helt flexibla tider mår barnen helt enkelt mycket bättre. Att sen inlärningen är helt flexibel/individuellt anpassad, gär ju inte saken sämre...

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!