Topic: Var är de vuxna?

Var uppe på stan i natt (valborgsmässoafton) för att möta min dotter som kom med buss från annat håll. Hundratals ungdomar, en del som bara stod och hängde, andra som bråkade (jag ringde dit polisen), många som var berusade... och inga vuxna överhuvudtaget. Det gör mig verkligen beklämd. Många unga far illa en sån här natt. Men är det inte symptomatiskt för vårt samhälle, att vi vuxna inte tar ansvar för den uppväxande generationen? I skolan klumpar vi också ihop så många unga tillsammans, och med så få vuxna för dem att tillgå, att det omöjligtvis kan bli en trygg miljö. Fritidsaktiviteterna är också i regel strikt ålderssegregerade. Jag har inga lösningar men en förändring skulle definitivt behöva komma till stånd.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Re: Var är de vuxna?

Som de säger i House i britannien:
Hear, hear!

Förändringen som vi i vår familj kan åstadkomma, vet ni redan:
Hemundervisning. Det skapar helt annan sammanhållning i familjen, och troligen en miljö där våra blivande tonåringar i långt större grad väljer bort destruktiva sammanhang, och man har sin lojalitet närmare familjens värderingar. Vi har redan sett detta i 8-åringen. Igår på valborg, till exempel: Våra barn kommer gärna till oss under hela kvällen (för samtal, fika mm) bland massor med barn, barn som sällan eller aldrig uppehåller sig vid sina föräldrar. Vi upplever inte någon "segregering", utan familjen som enhet/helhet liksom bara finns, hela tiden, för våra små.

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!

Frågan är bara hur du vet hur dina barn blir som tonåringar? Något facit hur barn blir kan ingen ha och dessutom äger vi inte våra barn utan ska se till att de kan klara sig själva.

Jag vet bekanta som är uppvuxna i ordningsamma hem som vänder detta liv ryggen och det beror inte på skolan.

/B

Inte *vet* man hur de kommer att bli.

Men god statistik finns:
Många tusentals hemundervisare som nu är vuxna, intervjuades. Det visade sig att socialt hade de haft en lite annorlunda tonårstid, om man jämförde med övriga samhället; i gruppen hemundervisade hade det förekommit NOLL ungdomsbrottslighet av någon form (skadegörelse, snatteri och annat), medan 19% av hela samhällets ungdomar hade någon form av anteckning på sig hos polis o dyl.

Detta ger i alla fall mig rätt mycket hopp.

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!