Topic: Barn & sömn

Små barn behöver många timmars sömn för att fungera och växa som dom ska.
I dagens stressamhälle har dom inte en chans...
Jag arbetade på fritids, förskola och dagis innan jag blev mamma och såg då barn i princip slängas av i farten på bilen redan innan kl halv 6 på morgonen. Särskilt ett av dessa barn minns jag väl. Lille Robert...
Jag följde honom från tiden på dagis, fram tills det att han slutade på fritids. Då var han tio år och en mycket trött och ledsen kille...
Han var alltid först dit och hämtades sist. På helgen fick han tillsammans med sin syster åka till mormor och morfar, för hans föräldrar behövde vila upp sig... Han slets upp ur sängen kl halv 5 varje morgon och skjutsades till dagis. På eftermiddagen var han så trött så han somnade i någons famn eller i ett litet lugnt hörn.
När föräldrarna så kom och hämtade honom blev dom väldigt arga och irriterade. Nu skulle han ju inte sova på natten och dom skulle inte få sin välbehövda sömn. DOM JOBBADE JU FAKTISKT HELA DAGARNA... Men Robert då? Han jobbade väl också hela dagarna? Han jobbade på att försöka överleva...
Redan då bestämde jag mig för att aldrig bli som hans föräldrar... Det blev jag inte heller.

Re: Barn & sömn

Hej Yvonne.

Det är precis så jag också upplever det med barn runtomkring där jag bor. Även vår familj ingår till viss del i denna hets och stress. Upp kvart över sex, väcka barnen (vilket i bästa fall går på 10 minuter och i värsta fall tre kvart), plocka fram kläder till barnen och sig själv, göra vid sig, fram med frukost på 10 minuter, äta på en kvart-tjugo minuter, alla går på toa, borstar tänderna, på med ytterkläder - förhoppningsvis är vi i tid tills klockan ringer in.

Jag hatar (starkt ord men...) verkligen varenda minut och undrar dagligen varför vi har byggt upp ett samhälle som ser ut så här, när ingen mår bra av det...

Och dagligen kommer jag fram till att allt handlar om pengar. Jag är övertygad om att vi fått ett bättre samhälle om vi hade haft ett individanpassat samhälle, där allas individualitet togs tillvara.

Ha det gott!

Cina

Håller med om att vårt penningastyrda samhälle är helt sjukt. Det är inte underligt att den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar blir ett allt större problem. Jag känner väl igen mig i din beskrivning av morgonstressen, Cina.  Jag har, tack vare olika omständigheter, äntligen insett att jag kan kliva ur ekorrhjulet. När jag väl bestämde mig för det kände jag en stark känsla av frihet. Mindre pengar blir det men det spelar inte längre någon roll. Mina barn är i mycket större behov av min tid än av pengar. Man kan inte ändra hela samhället men man kan förändra sin egen situation och i och med det också visa på alternativ för sin omgivning.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

YES!
Dessutom är enkel lågstadiematematik en verklig vän:
- Titta på månatliga pappret från banken om hus/lägenhetslånet
- Dividera räntan / månatliga totalbeloppet
- Multiplicera talet ovan med 100, så får du procenten/andelen ränta du betalar per månad till banken.

Min gissning är att denna procentsats är betydligt högre än vad "du skrev under" på banken innan du tog lånet. Kanske till och med högre än den skattesats du betalar till kommun och stat! Hur kunde det bli så? (Att vi betalar mellan 3 och 5 hus/lägenheter till banken men bara bor i ett/en??)

Vi i vår famlilj valde att satsa på att bli av med just denna skuld först och främst, och troligen behöver vi köpa ett billigare hus, för att skynda på det.

Sen ska man komma ihåg att om ökad inkomst betyder rätt lite, pga sk "marginalskatt", så betyder minskad inkomst lika lite! (Varje ökad 1000-lapp i lön blir kanske bara netto 400 kr ökning. Och varje minskad 1000-lapp i lön innebär bara ca 400 kr minskning!)

Dessutom fann ju vi, att i och med att jag inte längre åt luncher ute, reste mycket, gjorde onödiga impuls-köp mm - och kunde börja baka hemma, laga bättre/billigare mat, så både ökade livskvaliteten och minskade ju massor med kostnader...

Att sen få vara tillsammans med barnen hela dagarna, och vara med på deras upptäcktsfärd i livet (inkl att de lär sig på bästa sätt) är ju verkligen grädde på moset!

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!

Intressant därför att det inte handlar om att skolan har gjort fel....

Det finns ingen kvalitetstid med barn, kvantitet är det som gäller.

Tyvärr är det så många har det, men det skiftar nog väldigt mycket med var man bor. Vårt dagis stänger 17 och då går de sista barnen mellan 16-16:30. Dom har det lugnt efter tre då deltidarna går och kan pyssla och lugna ner sig (Inte sova). Man borde tänka på det när man skaffar barn att de är små individer som inte drivs av karriärhunger.