Topic: Högläsning inför klassen redan i ettan?

Hej!
Jag har ett problem som jag skulle vilja ha hjälp med. Min son tycker inte om när han är i fokus. Exempelvis när det är sk Utvecklingssamtal med fröken. Han vrider och vänder på sig och svarar på bebisspråk. Han tycker inte om när vi pratar om honom och att han då är i fokus. Likadant är det när de ska ha högläsning inför klassen. Han har sagt till fröken att han har "scenskräck". Dock tvingas han stå och läsa inför klassen och tvingas alltså att vara i fokus.

Första gången jag förstod hur det egentligen var fatt var på det senaste utvecklingssamtalet. Då försökte jag förklara för hans fröken hur jag hade haft det när jag gick i skolan. Jag har nämligen också alltid mått dåligt av att "stå i fokus". Det gick till och med så långt att jag skolkade för att slippa lektionerna där vi skulle ha redovisning inför klassen. Mådde oerhört dåligt av detta och som pricken över i:et fick jag ju lägre betyg pga detta, även om jag var hur duktig som helst i ämnet.

Min pojkes fröken förstod emellertid inte och sa hela tiden till David att "jamen, vi hjälper ju dig" och menade då klassen. David svarade med bebisröst ja och skrattade nervöst. För hur ska han kunna rå på det som redan är bestämt av fröken och skolledning?

Min fråga är nu; Vad ska jag göra för att få fröken att förstå att han mår dåligt av detta? Han har också en introvert personlighet och jag lider verkligen med honom... Han kämpar på tappert nu, men hur kommer detta att utvecklas? Jag vill ju inte att detta ska bli som en "propp" som hindrar honom från att tycka att det är roligt på lektionen. Jag vill ju att han ska gå till skolan med glädje och inte med en låsning i magen.

Vad ska jag säga till fröken mer än vad jag redan har gjort?

Jag tänkte dra ut lite info om hur det är att ha en introvert personlighet och hur det kan vara att gå i skolan då. Kanske ska jag också skriva ner min egen berättelse om mina egna upplevelser? Kanske skulle någon här på forumet kunna komma med klara fakta om hur en sådan sak kan påverka barn för all framtid som jag skulle kunna ge till fröken?

Jag behöver väldigt mycket peppning.

Tack på förhand!

Hälsningar
Cina

Re: Högläsning inför klassen redan i ettan?

Hej Cina! Härligt att höra att du bryr dig om och förstår din sons problem och tar dom på allvar!!!
Min dotter hade samma problem som din son när hon gick i vanliga skola, liksom jag själv.
Vi löste det genom att helt enkelt vägra, båda två.
Vad ska lärarna kunna göra? Vägrar man så finns det inte mycket att göra.
Det ska inte betyda att man får lägre betyg!
Din son kommer troligtvis inte ta ett jobb i framtiden där han står i fokus. (Det finns det ju andra som tycker om att göra!) Så vad är det då för mening med att plåga honom genom att utsätta honom för något han tycker är så obehagligt?
Förklara för fröken en gång till, gärna med lite lätt fakta om hur en introvert person fungerar (Tar du med för mycket är risken att hon bara skummar igenom det) och om hur han mår inför det här.
Kanske sonen då så småningom, utan press,  vågar läsa högt eller redovisa något bara för fröken. Det vore väl ett jättestort steg!
Hjälper det inte att förklara för henne så gå vidare! Till rektor, syster, kurator, vem som helst som verkligen lyssnar på dig och förstår och som kan ge dig det stöd du behöver!
Håll på din sons välmående, det är han värd!

Lycka till! Du har mitt fulla stöd!
Yvonne.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Håller helt med Yvonne!
Vad spelar det för roll om ett barn kan eller vill läsa högt inför andra? Och tvång/press funkar väl alltid sämre än någonting annat! Att det leder till livslång ångest av något slag och i någon grad vet vi ju alla redan.

När du fått till det så att han inte behöver tvingas, se också till att lärarna har en *plan* för hur de ska förhindra att grabben inte känner sig utanför och att han inte blir retad för att han inte behöver tvingas!

Vi håller på dig, Cina - och grabben! Fram för individanpassad utbildning.

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!

Känner väl igen problemet med att inget i skolan tillåts vara som det är! Alla "avvikande" beteenden ska åtgärdas genom tvång och press på de barn som inte beter sig som läraren/skolan bestämt är det rätta beteendet. Stå på dig och hävda ditt barns rätt att vara som han är! Människor är olika och måste så få vara. Jag tror dessutom att tvång/press i många fall får motsatt effekt, vem vill göra något som man blir tvingad till?
Jag är själv lärare och fattar inte de lärare som ska tvinga sina föreställningar om vad som är bra på barnen. Enda vägen framåt är att respektera barnets integritet och särart, det är bara då barnet kan växa och utvecklas.
Lycka till!

Hej alla!

Tack alla för ert stöd!

Behöver det verkligen!

Är det okej att jag skriver ut era svar och tar dessa med till fröken förutom info om introvert personlighet?

Tack än en gång!

Påskhälsningar
Cina

Japp! För min del är det helt okej!

Än en gång Lycka till!
Hör gärna av dig om hur det går.

Yvonne.

Självklart! Lärarinnorna får gärna bli med i Forumet också - här finns mycket för dem! wink

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!

Absolut ok för mig.
En annan sak du kan ha användning för är det faktum att läroplan är mycket tydlig med att undervisningen ska individualiseras för att möta varje enskilt barns behov och förutsättningar. Om det görs så skapas inga avvikare i skolan, då finns bara en massa olika barn. Om du vill kolla närmare på läroplanen så finns den på www.skolverket.se.

P.S.
Läroplanen heter Lpo 94 och finns som pdf-fil på skolverkets hemsida.

ingen ska ju behöva tvingas till att stå framför klassen, men det är kanske också lika fel att aldrig lära sig. För mig låter det lite kosntigt att barnen ska läsa inför klassen redan i ettan. i min dootters klass skulle inte hälften klara det nu. De behöver sitta ner och läsa på sin nivå och det finns bra litteratur för det. jag tycker att man kan göra "stå inför klassen-övningar" i mindre grupp och kanske mer att man visar något man gjort eller något annat som inte är så laddat.

Håller inte med om att bara för att man inte vill stå inför klassen som 7-åring, så ska man ta ett jobb som passar personligheten senare. Det är att låsa in sig i ett hörn. Barn bör utvecklas och vi föräldrar ska coacha dem, lagom mycket. De måste få hitta fram till sin personlighet utan att sitta fast i föräldrarnas arv.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 737

Berra wrote:

Håller inte med om att bara för att man inte vill stå inför klassen som 7-åring, så ska man ta ett jobb som passar personligheten senare.

Jag skrev i och för sig inte SKA inte ta ett jobb som passar personligheten. Jag skrev KOMMER troligtvis inte ta ett jobb... osv. Ganska stor skillnad.
Alla vuxna tycker inte om eller klarar inte av att stå inför andra och prata och många älskar att göra just det. Och det är ju vuxna våra barn ska bli!
Så jag ser inga som helst problem med att en unge vägrar att göra det i skolan. Jorden kommer knappast gå under för det. Antingen kommer det barnet senare i livet bli utåtriktad och som vuxen ta ett jobb som innebär att dom syns utåt eller så kommer det välja ett annat yrke som passar just deras personlighet.
Svårare än så är det väl inte!?
Vore väl lite trist om alla människor valde samma yrke. Alla är ju individer och bör också behandlas så!
Vi behöver tysta, försiktiga människor i samhället precis lika mycket som utåtriktade.
Nä, låt ungarna vara de dom är så visar det sig så småningom hur deras framtida yrkesval ter sig!
Tvång gynnar ingen, varken stora eller små!

Berra wrote:

De måste få hitta fram till sin personlighet utan att sitta fast i föräldrarnas arv.

Det är väl precis det vi ger dom möjligheten till? Det har väl inte så mycket med föräldrars arv att göra...?
Det är väl just när barnen inser att det finns valmöjligheter som dom kan styra över som de utvecklar en egen personlighet?

12

Jag tyckte hela skoltiden att det var väldigt obehagligt att prata inför klassen, men det tvingades man ju till ganska ofta. Att jag tvingades till det gjorde inte alls att jag lärde mig att tycka att det var mindre läskigt... det var inte alls någon träning för mig med andra ord.

Däremot har jag lärt mig det som vuxen för att jag har behövt det i mitt arbete. Skillnaden är att där har jag drivits av min egen inre motivation och pratat för att jag har haft något som jag tyckt varit viktigat att dela med mig av. Det tog inte alls lång tid av den träningen innan jag utan besvär kunde prata inför en stor grupp. Men 12 år av tvång i skolan lärde mig det inte!

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 737

Berra wrote:

De måste få hitta fram till sin personlighet utan att sitta fast i föräldrarnas arv.

Yvonne wrote:

Det är väl precis det vi ger dom möjligheten till? Det har väl inte så mycket med föräldrars arv att göra...?
Det är väl just när barnen inser att det finns valmöjligheter som dom kan styra över som de utvecklar en egen personlighet?

Jag vågar påstå att vi som föräldrar ger våra barn ett arv (Miljöarv) de ska bära med sig hela livet. Det arvet kan vara olika från person till person och i den bästa av världar har barnen lärt sig att respektera andra och att tala för sig. I den sämsta har barnet med sig år av övergrepp som det ska hantera som vuxen.

Det betyder inte att alla ska ha samma jobb utan att man ska kunna tala för en sak. Vi i Sverige är dåliga på det.