Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Topic: Blöjbarn kan läsa...

Cadmus ordlappar funkar fortfarande.

Länk till SvD: http://www.svd.se/dynamiskt/idag/did_14487210.asp
PDF: http://www.skola.gr8.se/dokument/index. … g_lasa.pdf

Cadmus egen bok om ordlapp-inlärning finns här - underbar att läsa:
http://www.skola.gr8.se/dokument/index. … cadmus.pdf

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!

Re: Blöjbarn kan läsa...

Intressant! Vår dotter lärde sig faktiskt läsa på nästan detta sätt, fast helt initierat av henne. Vid knappt två års ålder började hon fråga hur man skriver än det ena än det andra ordet. Vi skrev upp dem på ett papper som till slut blev flera... Vi förhörde henna aldrig men ibland läste hon orden för oss och ibland frågade hon om en del ord på listorna men oftast verkade hon kunna dem direkt (förmodligen eftersom hon frågade efter ord hon verkligen ville lära sig?). Jag hade inte en tanke på att hon höll på att lära sig läsa utan tänkte bara att hon lärt sig känna igen ett antal ord. Vid nästan 3 och ett halvt års ålder märkte vi att hon kunde läsa även ord som inte stod på listan (ja, faktiskt alla ord hon ville) och vad jag vet hade ingen annan lärt henne att läsa, hon gick inte på dagis heller. Hur länge hon kunnat läsa innan det vet jag inte.

Vår son sa till oss att han ville lära sig läsa när han var ca 3 så vi använde en liknande "metod". Vi frågade vilka ord han ville lära sig och skrev upp dem. Vid ca 4 märkte vi att även han "knäckt koden". Han var inte lika intresserad av att vi skulle visa hur man skriver olika ord och han tog längre tid på sig att känna igen orden, men oftast blev det minst ett par ord i veckan.

Konstigt nog fick vi inte helt positiva reaktioner ifrån alla i vår omgivning... antydningar om att vi försöker "drilla" barnen osv. Min känsla är den motsatta - jag tycker verkligen synd om barn som måste sitta i skolan och lära sig en bokstav i veckan innan de får göra något meningsfullt av dem... Den här typen av "metod" (som vår dotter lärde oss) var väldigt ostukturerad och helt efter barnens intresse och de tyckte hela tiden att det var ROLIGT OCH MENINGSFULLT! Men de flesta reaktioner ifrån omgivingen var ändå positiva när vi berättade att barnen var så intresserade.