Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Topic: unschooling

CNN just had a report about homeschoolers who do unschooling. Here's a link:
http://www.cnn.com/2006/US/01/27/gutier … index.html

Re: unschooling

Mycket bra. Jag tar för vana att alltid spara dessa dokument, ifall länkar upphör att fungera eller tas bort.
Här finns pdf-en

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!

3

ett absurt inslag. Men observera att flickan var tvungen att genomgå tester från skolmyndigheterna.

Varför absurt? Utveckla gärna.

Som artikeln beskriver, om nu 10% av de 1.5 miljoner hem-undervisade barnen är "un-schooled" - hur kan det anses vara absurt då? 150 000 barn = 150 000--300 000 föräldrar som ser det bäst för sina barn att lära sig på det viset - en rätt stor grupp galningar? Absurda människor?

Och om familjen har täta kontakter med lokala skolan och lyckas väl i de tester barnet genomgår, vad är då problemet?
Om barnet inte uppfattar det som normal "skolning", utan ser sig som att bara "having a good time", men samtidigt svarar upp mot "normalt lärande"...?

Jag har själv inte läst allt som John Holt skrivit, men man kanske borde göra det först...
De dokument som skrivits av J.T. Gatto rekommenderar jag varmt, dock, och han förespråkar en totalreform i hela skolsystemet, men innan dess, ser han hem-undervisning som det absolut bästa alternativet, dock alltid "barn-ledd" undervisning, dvs lärande drivet av barnets egen lust att lära och i den takt som barnet vill och behöver - och det visar sig nästan alltid att barnet i den miljön lär sig både mer och fortare, med mer bestående kunskaper... så helt tokigt som alternativ verkar det ju inte.

Kritisera gärna, men kom gärna också med fakta och substans.

5

Det  absurda var att flickan fick göra vad hon ville, om jag förstod det rätt. Men jag tror att dessa tester som gjordes av skolmyndigheterna styr  i hög grad. När jag jobbade med barn montessoriinspirerat så hade de stor frihet att planera sitt jobb själva. En tredjedel klarade av det.

Var det Gatto som tyckte att skolans främsta uppgift var lydnad?

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 737

Lågstadierektor wrote:

Det absurda var att flickan fick göra vad hon ville, om jag förstod det rätt.
Men jag tror att dessa tester som gjordes av skolmyndigheterna styr i hög grad.

Min fråga var vad det är som är absurt med att flickan väljer vad hon vill lära sig? Det visar sig ju i all statistik att de barn som får lära sig det de själva vill, får i sig mer än vad kursplanen "stipulerar" och når högre både akademiska och sociala mål.

Och jag tror nog att testerna är mest vägledande för familjen, så är det för de flesta hemundervisare, flera andra läser du om i forumet här. Testen genomförs, barnet klarar sig bra, allt ok. Om barnet inte klarar sig bra, lägger familjen lite extra krut på det som behövs.

Lågstadierektor wrote:

Var det Gatto som tyckte att skolans främsta uppgift var lydnad?

De dolda målen med skolan anser Gatto och många med honom, vara många. I Media-sektionen finns ett litet urval, av Gatto, Palmius och Mogren. Ta del av dem - där hör du många dolda mål, varav lydnad och "rättning i samhällsledet" som duktiga producenter och konsumenter, är ett av dem.

Jag kan till en viss del förstå rektors reaktion på inslaget.  Om vuxna sover till klockan 11 på morgonen, hoppas man kanske det är för att de arbetar natt eller går med tidningar på tidigt på morgonen osv, eller har gått upp tidigt hela veckan och nu äntligen kan ta igen sig på lördag morgon. Och inte att det berodde på TV-tittande.

Vi vill gärna förbereda vår flicka för arbetslivet senare i livet, därför äter vi frukost gemensamt som familj innan min man går till jobbet. Sen städar hon sitt rum och jag huset och vi börjar prick kl. 9. Annars stressar jag henne. Tydligen inte något som alla hemundervisande föräldrar tycker om. Vi har alla olika sätt. Men jag vet hur irriterad även de snällaste arbetskolleger tar på de som tar lätt på tider på ett jobb. Därför tycker jag även att det är en viktig sak att träna. Jag tror också att barn som får med sig morgonen istället för sen kväll, mår bättre.

Vad intressant att du har erfarenhet från montessoriinspirerad verksamhet, då kanske du kan svara på några frågor.
Att det var montessori"inspirerad" kanske berodde på att det inte fanns någon fullt utbildad montessoripedagog, eller var det att ni fann det omöjligt att fullt ut undervisa med montessorimetoden?

Bygger inte den "riktiga" montessorimetoden på att barnen har gått i montessoridagis och att man har tagit till vara den mest nyfikna åldern (3-5 år) för att lära barnen att läsa och konsten att ta egna initinativ?  Är det inte så att på montessoridagis i USA lär barn i den här åldern sig att läsa, så när det är dags för skolan är de redan redo för den "riktiga montessoripedagogiken", dvs. då är barnen redan i stånd att själva i viss mån ta till sig kunnskap om olika ämnen och läraren kan vara en vägledare på riktigt Maria Montessorivis?  Får förskolan i Sverige lära barnen att läsa, är det inte så att skolverket kritiserar förskolor som driver på barnen "för hårt" med att lära att läsa blir kritiserat för det?

Är det inte så att barn som redan kan läsa flytande när de börjar förskoleklassen stannas upp och nu blir uttråkade för att de inte får nog stimulans? Och även om det var en montessoriinspirerad verksamhet barnet hamnade i, skulle inte pedagogerna vara tvungna att sätta detta barn med äldre barn för att inte stanna upp lärandet och nyfikenheten? Och är det inte så att om barns nyfikenhet inte tas till vara i mycket ung ålder med kreativ kunnskap, är det lätt att den hellre kvävs av TV-tittande, datorspel osv, och förmågan till egna initiativ effektivt dödas. Och är det inte så att en salig blandning av dessa barn, en del med nyfikenheten kvar och en del som har glömt vad nyfikenhet var vid 7-års ålder, sätts i hop i montessoriklasser med ambitiösa montessoriintresserade pedagoger som desperat försöker att stimulera barnets egen initiativsförmåga för att vara montessoripedagogiken trogen, för detta har de ju läst att det fungerar på sina håll. Men vad gör man om 2/3 av barnen inte har någon lust kvar att ta egna initiativ eller alls har blivit övat till det, medan 1/3 bara tar för sig hur lätt som helst? Man kanske blir rektor i stället.

Jag har en väninna som har samma erfarenhet som du, förutom at hon inte blev rektor. Hon blev utbränd istället. I dag är hon mycket irriterad på hela montessoripedagiken, som, som hon säger "säkert passade utmärkt på Maria Montessoris tid när föräldrar skickade respektfulla, nyfikna barn till skolan".

Som hemundervisare tror jag det är viktigt att hitta sin egen pedagogik, helt baserat på sitt eget barn. Unschooling är inget för oss, även om vi säkert praktiserar en hel del av den. Vår flicka skulle bara ligga och läsa sten och hästböcker hela dagen om hon fick som hon ville. Och det får hon inte. Vi har ju hela läroplanen att ta oss igenom.

8

Oj oj många frågor, men det gör mig inget. Jag börjar med lydnad.
Tyvärr är inte lydnad ett uttalat mål i skolan. När jag var lärare (vilket jag fortfarande är med rektorsuppgifter) föreslog jag lydnad som ett av vår skolas mål men det var så absurt att man inte ens tog det på allvar. Däremot är ju lydnad en förutsättning för att skolan ska kunna fungera. Och det är väl det som är problemet; att man bedriver en verksamhet där man inte har förstått förutsättningarna. Eftersom man inte vill ha lydnad så har man fråntagit lärarna metoder för att tvinga fram lydnad. Och, ja jag anser att lydnad även i samhället är bra. Jag anser att annars får man ett samhälle där de starkaste tar för sig. Men det kanske är lite utanför detta forum.

Det var ingen av oss som var montessoripedagog.

Jag tror inte att skolverket kritiserar förskolor som lär barnen att läsa, men jag vet inte. Som lärare i ettan vet jag att en del kan läsa och en del inte när de börjar. Det måste man acceptera som lärare och det är inte så svårt att göra heller. Läsnngen görs helt indiviuellt. Dock kräver jag att alla tränar att skriva alla bokstäver. Det är inte så hemskt som det låter eftersom de i regel behöver det.

Att barnen tröttnar: tja, vad tycker du själv efter sex år på samma arbetsplats? Tänk då på att för barnen är sex år en oääändligt lång tid.

Jag fick sätta upp mål för de barn som inte hade någon egen "motor".

Mischa; jag tvivlar på statistiken du talar om.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 737

Lågstadierektor wrote:

Och, ja jag anser att lydnad även i samhället är bra. Jag anser att annars får man ett samhälle där de starkaste tar för sig. Men det kanske är lite utanför detta forum.

De starkaste skapade skolsystemet. Bland annat för att de starkaste skulle kunna fortsätta ta för sig. Det är idag ett alldeles tydligt faktum, som finns alltför många exempel på.

Lågstadierektor wrote:

Mischa; jag tvivlar på statistiken du talar om.

Hur tvivlar du på statistiken? Jag vill ha mer kött på benen än bara att du inte tror på den? Finns det fel i den, har man dragit fel slutsatser, i så fall hur/varför?

Har du läst till exempel den statistik som finns i detta inlägg:
http://skola.gr8.se/forum/viewtopic.php?id=173
Den är kort och koncis.

Och här: http://www.skola.gr8.se/dokument/Hemund … 202000.rtf

I övrigt hänvisar jag till Palmius och Gatto igen - har du sett och hört deras statistik? Gatto som jobbade i 30 år i allt från de rikaste till de fattigaste skolorna...

Jag har inte läst artikeln men blir väl lite fundersam av det jag läst här..
Jag undrar lite över varför det skulle vara fel att starta dagen vid 11, även om det inte är helg eller man jobbar natt... Är det fult att sova eller vem avgör vilka tider som accepteras...?
Själv sover jag max 3 timmar per dygn (pga sjukdom) och har gjort det de senaste 15 åren. Jag vore jätteglad om jag KUNDE sova mer. Så det är väl jättebra ATT folk kan sova!
Jag har lite svårt att se varför man ska stressa på sitt barn på morgonen bara för att förbereda dom för arbetslivet...?! Varför? Vi vet ju inte vad våra barn kommer arbeta med när de är vuxna. Tänk om dom väljer just nattarbete eller får ett jobb som dom kan styra hemifrån. Då har man ju stressat dom helt i onödan hela uppväxten.
Vi låter vår dotter sova till 10 just nu. Beroende på när hon kom i säng. Hon har alltid varit kvällsmänniska och har aldrig gått att lägga kl 19 eller 21. Inte för att hon trilskats för att hon inte vill gå och lägga sig, utan hon har inte kunnat somna. Så hon låg ändå vaken till sent.
Det var ett stort problem när hon gick i vanliga skolan eftersom hon alltid halkade efter med sömnen. Då fick man dra upp en hysteriskt trött unge på morgonen och skicka henne till skolan. Hur bra mådde hon av det? Uruselt givetvis!!! Nu sover hon ut ordentligt och är pigg och glad och mycket mer intresserad av att lära!
Och hon är väldigt kreativ på kvällarna. Just nu skriver hon en bok!
Jag har förstått både av inlägg här på forumet och av att prata mycket med andra hemskolare att det är just stressen man vill få bort från sina barn. Det är ju konstaterat att mängder av människor är sjuka idag pga all stress i samhället, så varför vill man utsätta sina barn för det..? Det är väl skönt att åtminstonde några barn i Sverige slipper stressas sönder redan innan dom börjar skolan. Och även skönt för deras föräldrar att kunna ta det lugnt.
När jag jobbade på dagis hade vi barn som stod och hängde på dörren kl 6 på morgonen, avsläppta av stressade föräldrar som inte hann vänta tills personalen kom. Barnen hämtades sedan av trötta och irriterade föräldrar kl 18 på kvällen när dagis stängde. På helgen fick dom sova hos mormor och morfar för att mamma och pappa var tvugna att vila upp sig! Vid den tidpunkten bestämde jag mig för att aldrig låta mina barn gå på dagis... Och det har hon inte gjort heller.
Vad bra det vore om våra barn kan se till att vi får ett mindre stressigt land i framtiden!!! smile

Ja, hos oss blir det så att barnen lägger sig när de är trötta, och vaknar när de är utsövda. När hela livet är på det viset, och närmast kan jämföras med hur en "vanlig" familj lever under semestertider, handlar det om vad som hänt under dagen när de blir trötta. Somnar de tidigt, vaknar de tidigt, vill de vara uppe sent för att något spännande och lärorikt (!) händer senare under kvällen, sover de längre. Igen - vad är problemet? Vad är "absurt" med något av det som är helt normalt och visar sig fungera med all önskvärd framgång, för just hemundervisare?

Dessutom - det är ju otroligt intressant att det i både EU-konventionen OCH FNs deklaration, högt upp, eller tidigt, nämner och stipulerar att beslutet kring barnens utbildningsform skall i första rummet tas av föräldrarna. Dessutom antogs EU-konventionen som lag i Sverige 1995, och FNs deklaration följer väl alla stater med självaktning... Om sen föräldrarnas beslut visar att undervisningen fungerar väl, oavsett om man väljer skola, friskola eller hemundervisning - då är det bara att säga Grattis till den familjen, eller hur?

Som sagt, vi har alla olika sätt. Med din bakgrund med sömnsvårigheter, Yvonne, förstår jag hur glad du är för att din dotter inte har samma problem.

Vi har också alla olika omständigheter. Jag har en lärare som närmaste granne på ena sidan och en mycket aktiv dagmamma på andra sidan. Vi känner varann mycket väl och att de inte har en negativ syn på hemundervisning är jag ganska övertygad om beror på att de ser att vi är mycket aktiva människor, även på morgonen. Vi bor alla nära varann i ett villaområde, där alla är på språng innan kl. 8 på morgonen. Vi bor också granne med skolan, där vår dotter formelt är inskriven, och förutom att jag verkligen tycker man mår bäst om man börjar tidigt på morgonen, skulle det ge hemundervisning ett dårligt rykte i vårt grannskap om vi skulle vara de enda som slöade på morgonen. Det hör också till saken att min flicka alltid har varit morgonpigg, tills hon var 5 vaknade hon alltid 4.30 på morgonen, och då var det ingen nåd, det var bara att gå upp för mig också, hon har alltid haft mycket stark vilja och nästan haft panik för att sova bort tiden. Att hon nu kan sova till kl. 7.30 tycker jag är helt underbart. Din flicka är ju äldre, så det är klart att det kan ändras med tiden här också. Men en del barn är helt enkelt alltid morgonpigga.

Stress står hon ofta i fönstret mot dagmamman och tittar på, där gråtande barn lämnas av stressade föräldrar mycket tidigt på morgonen. Då pratar vi ofta om hur bra vi har det som inte behöver stressa. För oss är det inget stress att börja kl.9. Då har dagbarnen och alla skolbarnen som passerar oss redan varit i gång ett bra tag. Jag tycker det är bra att hon får ett begrepp om den verklighet som finns runt omkring oss. Verkligheten är att när man blir vuxen måste man jobba och då är man inte sin egen herre längre. Har man svårt med att komma upp på morgonen och svårt att passa tider, underlättar det väl inte direkt.

Skolan ringer inte hit ofta, men de få gånger de gjorde det i början, ringde de kl. 8.00 och då var jag glad att jag inte låg och sov, men kunde svara pigg och glad med en gång. En gång rektor hade rektor sagt att hon skulle komma hit någon gång på förmiddagen, men gissa vem som ringde på prick kl.9? Då var jag glad att jag hade städat huset som vanligt till 9 och att var redo att börja skolan som vanligt.

De yrken min flicka talar om att hon vil välja är inga nattjobb. Hon har som sagt en mycket stark vilja, och för att hemundervisning kan fungera här måste hon veta vårt schema i förväg och jag måste vara noga med att följa det. Just nu har hon rast och spelar piano och sjunger för full hals. Där hade hon suttit resten av dagen om jag inte avbryter och säger att nu måste vi fortsätta med engelskan. Inte mycket unschoolinglikt, tyvärr.

13

Mischa: vad jag kan se säger inte dina referenser att unschooling (vad nu det kan heta på svenska) skulle ge bättre resultat. Däremot säger de att hemskola ger bättre resultat än vanlig skola. Det kanske säger mer om vanlig skola än om något annat. Har man så engagerade föräldrar att de sköter hemundervisning så har man ju mycket bättre förutsättningar än de flesta andra.

Sant. Mycket av debatten i denna tråd handlar om hem-undervisning, och inte "icke-skolning". Förlåt om det blev lite mycket om hem-undervisning. Ja, hemundervisning är det jag menar ger bättre resultat än vanlig skola, i statistiken. Det är om detta man undrar... varför inte hemundervisning är en helt accepterar form av undervisning, och dessutom så enormt ovanlig i Sverige, men så relativt vanlig (och åtminstone välkänd) i andra länder. Men, mer om det i andra trådar om hemundervisning.

Hm... jag undrar bara varför man bryr sig om vad grannarna tycker om ens levnadsvanor... Skulle tycka det var gräsligt att bo i ett område där alla håller koll på en hela tiden! Där man måste vara hurtig för att "alla" grannar är det...
Vi hemundervisar för att vi tycker det är ett underbart och jätte-trevligt sätt att få kunskap på. Vi är jättestolta över att vi hemskolar och vi skulle aldrig i livet gå upp en viss tid för att skolan eller grannarna ska se att vi minsann inte slöar.
Borde man inte lära barnen att alla familjer är olika och har olika vanor och att man inte behöver vara som "alla andra" hela tiden?
Jag vet inte om hemskolning skulle få sämre rykte bara för att man sover lite längre på morgonen...

En liten tanke bara... Men alla är vi ju som sagt olika...

Yvonne wrote:

Men alla är vi ju som sagt olika...

Jepp! (Och därmed avslöjar jag inte mina eller familjens dygnsrytm/-er - tongue)
Vive la difference!

Nejdå, Yvonne, det är inte gräsligt, vi passar rakt in för vi tycker om att vara i gång. Vi lever ett mycket aktivt liv och har alltid många projekt på gång. Vi måste ganska enkelt upp om vi skall hinna allt. Det är så vi tycker om att leva livet. Att hinna med så mycket som möjligt.

Vi är redan så annorlunda än grannarna på flera områden, så nog tycker vi det vore lite onödigt att bli annorlunda på onödiga områden. Hemundervisning i sig själv är hur annorlunda som helst, två familjer i hela stora Göteborg, hur mycket mer annorlunda kan det bli?

Fniss. Det är bra det! smile

Jag har själv gått i en montissori klass i lågstadiet och jag reagerarade lite grann när jag läste ditt inlägg. Mina erfarenheter av montessori är mycket postitiva. Jag gick i en 1-3:a där de äldre barnen hjälpte de yngre och stor valfrihet rådde. Jag har aldrig tyckt upplevt sån glädje i skolan som då. Massor med fantastiskt pedagogiskt material längs hela väggarna som vi fritt fick välja mellan.

nina wrote:

Och är det inte så att om barns nyfikenhet inte tas till vara i mycket ung ålder med kreativ kunnskap, är det lätt att den hellre kvävs av TV-tittande, datorspel osv, och förmågan till egna initiativ effektivt dödas.

Jovisst, men det är oerhört sällsynt att all kreativitet och fantasi kvävts redan i lågstadiet. Det brukar dröja minst några år innan eleverna gjorts passiva, och då är det inte datorn och tv:n som är den största boven, det är skolan

nina wrote:

Och är det inte så att en salig blandning av dessa barn, en del med nyfikenheten kvar och en del som har glömt vad nyfikenhet var vid 7-års ålder, sätts i hop i montessoriklasser med ambitiösa montessoriintresserade pedagoger som desperat försöker att stimulera barnets egen initiativsförmåga för att vara montessoripedagogiken trogen, för detta har de ju läst att det fungerar på sina håll. Men vad gör man om 2/3 av barnen inte har någon lust kvar att ta egna initiativ eller alls har blivit övat till det, medan 1/3 bara tar för sig hur lätt som helst? Man kanske blir rektor i stället.

Den vanliga skolans största problem är just de spretiga grupperna. Det är för att slippa detta problem man skall köra med montessoripedagogik. Istället för att alla skall undervisas av läraren på samma nivå så får eleverna själva jobba på helt i egen tackt med saker de själva vill. Med den fantastiska material-skatt som utvecklats av montessoripedagoger borde man kunna lösa ett av skolans grundläggande problem: de spretiga barngrupperna.

Att påstå att somliga skulle ha glömt vad nyfikenhet var vid 7 års ålder verkar ganska verklighetsfrämmande. Jag har aldrig någonsin stött på en 7-åring som tappat all nyfikenhet.

När jag komm till skolan hadde jag ingen aning om vad man skulle göra där, varför osv. Jag var liten och rädd för allt nytt. Jag var inte alls inställd på att lära mig något. Jag hadde inte gått på något montessoridagis som du pratar om. Jag rycktes bara med av stämningen, av alla roliga spel och lekar. När jag inte visste vad jag skulle göra så hjälpte läraren till med att sätta igång en ny "lek". T.ex. något pedagogiskt mattepel med några andra i olika åldrar. Det var den mest välfungerande skolform jag upplevt. Vad ser ni för fel med montessori? När i världshistorien kan man hitta exempel på friska 7:åringar som inte vill ta egna initiativ?