Topic: Hemskolade tonåringar

Jag får väldigt ofta frågan om hur vi ska göra med skolan när vår dotter kommer in i tonåren. Jag kan inte svara annat än att det löser sig väl då. Jag går inte runt och funderar på hur dottern ska bli som tonåring, hela tiden. Den dagen, den sorgen. (Eller GLÄDJEN! Vem vet?!? big_smile )

Men jag har lite svårt för den frågan. Det frågar man väl inte föräldrar som lämnar sina barn i vanliga skolan. Eller? Utan "vanligt skolade" barn "förväntas" komma in i tonår och bli monster. Men inte hemskolade. Men våra hemskolade barn har väl rätt att utvecklas och gå igenom de faser som alla andra barn har?

Jag tror knappast att det finns några förälder-barnrelationer som bara flyter på utan några som helst konflikter. Varken med tonåringar i familjen eller mindre barn. Konflikter finns väl likväl i hemskolefamiljer som i familjer med barn i kommunala skolor och friskolor. Och SKA väl finnas där! Barnen ska ju frigöra sig och utvecklas till egna individer med egna tankar och värderingar. Att hemskola barnen innebär väl inte att dom "låses in" och inte få chans att utvecklas så som alla andra barn får. Snarare tvärtom! När vi är tillsammans med barnen på dagarna får vi ju stort utrymme för att verkligen lyssna på och prata med våra barn. Något som väldigt många föräldrar till barn i vanliga skolan inte får chans till. Av tidsbrist och orkeslöshet.
Har man arbetat hela dagen utanför hemmet och barnen varit i skolan, så finns inte mycket tid eller ork att sätta sig ner och verkligen samtala med sina barn. (Vilket jag mycket väl förstår!) Med läxor som ska göras och middag/kvällsmat som ska lagas och serveras så säger det sig självt att tiden inte räcker till.
Jag har ju provat på båda varianterna och ser stora skillnader med hur det var "då" och hur det är nu.

Dottern som är 12 nu är redan långt in i puberteten. På dagarna, under "skoltid" är det lugnt och ryker vi ihop (vilket än så länge är ganska sällan) så blir det alltid efter skolan. Varför vet jag inte. Det har bara blivit så. Både vi föräldrar och dottern tycker väl att skoltiden på dagarna ska vara lugn och trevlig. Det var ju därför vi valde hemundervisning.
Just nu är det så här för oss. Hur det blir om en vecka, ett halvår, ett år, det vet ingen av oss. Dom sk tonårs-monstren finns nog i hemskolor med. Det är jag övertygad om. Likaså brottslighet och depressioner hos hemskolade. Men jag tror kanske att revolten hemskolade tonårigar gör, ibland kanske visar sig på ett annat sätt. Om man bråkar hela tiden så finns ju ingen ork eller lust att lära ut/lära och då fungerar det ju inte.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Re: Hemskolade tonåringar

Har ingen tonårserfarenhet mer än min egen, och den är ju som grabb... men ändå...;)
• Själv skulle jag/kommer jag att ta dagen som den kommer, och ha lite planeringsalternativ "hemligt" i bakfickan (hemligt=man vill inte så "onödiga" frön i små medvetanden...)
• Hemundervisningen blir nog svår om barnet under en längre tid känner/vill börja vanlig skola. Om jag vill barnets bästa, och kan lita på att barnet inte "lider skada" av att börja vanlig skola framledes... bör jag vara öppen för det, och lita på att grunden som redan är lagd, nu med ett antal år i hemundervisningens fördelar, kommer att hålla för min lilla älskling, i umgänget med "vanliga barn"...
• Barn är fantastiska på att, och VILL så gärna passa in och känna sig delaktiga. Pga det är det lätt att inse att de snabbt lär sig att läsa våra förväntningar på dem. Känslig sak, blir det då, att kunna läsa barnens vilja "objektivt": Hur skulle de välja om de inte kände mina förväntningar på sig? Samtidigt är mina förväntningar på dem en del av livet de med, så det är som det är... wink
• Men jag kommer nog att sikta på stjärnorna och hemundervisa så långt som överhuvud taget går!
• Roller är viktiga. Och lite annorlunda säkert för hemundervisande: I vanlig skola verkar det vara viktigast att föräldrar är enbart stöd och tröst, med skolan som "motpart", nästan som att man blir "försvarsadvokat"... Men i hemundervisning blir det kanske blandat, och förhoppningsvis som du beskriver det, att "skoltiden" och resten av dagen blir lite olika, och med olika roller för båda. Säkert rätt lätt om man börjar tidigt med hemundervisning.
• På något sätt har jag blivit varnad för att bli "kompis" med sina (små) barn. En konsekvent hållning som förebild/ledare/lärare/bollplank i livets alla situationer, verkar viktigast för dem - barnet måste få känna att de närmaste vuxna har bästa "koll", som de kan använda som bollplank när de utvecklar sina egna svar på omgivningens alla turer och svängar... (Självklart vet vi att vi är ofullkomliga mm - men vi upplever oss själva annorlunda än hur barnen upplever oss, det är ett som är säkert och värt att komma ihåg...)
• Tonårsmonster... hmmm - det tar emot att tänka på det wink - men den livsviktiga frigörelseprocessen från föräldrarna kan säkert ta sig jobbiga uttryck, men min förhoppning är att det extra mått av respekt/förståelse/helhetsbild/perspektiv hemundervisningen ger utrymme för att delge/lägga tid på... kommer att resultera i en mindre "monster"-lik frigörelse...

Mycket tankar om mycket, de flesta inte mina egna, utan sådana jag plockat upp efter vägen och sparat. För att jag tror på dem.

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 737

Re: Hemskolade tonåringar

Mischa wrote:

• Tonårsmonster... hmmm - det tar emot att tänka på det wink - men den livsviktiga frigörelseprocessen från föräldrarna kan säkert ta sig jobbiga uttryck, men min förhoppning är att det extra mått av respekt/förståelse/helhetsbild/perspektiv hemundervisningen ger utrymme för att delge/lägga tid på... kommer att resultera i en mindre "monster"-lik frigörelse...

Om detta måste jag nästan säga MITTÅT! (En militär term som betyder ungefär "Stopp. Backa. Gör om", har jag hört; jag har inte gjort militärtjänstgöring...) - Det kommer ett separat inlägg om tonårs-upproret i denna avdelning.

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!