Topic: Egen skola?

Jag undrar hur det skulle vara att göra hemskolning till en privat form av skola. Alltså en privat skola, helt inriktad på att vara i ett hem med egna eller andras barn. Skulle det inte kunna vara så att om en granne  skulle vilja att deras barn hemskolas men inte kan det själv, så skulle de kunna hemskolas i en annan familj. Vad har ni för tankar?

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Re: Egen skola?

Jag vet inte, men...
Så fort man andas ordet "skola" så måste man nog ställas under Skolverket när det gäller allt. I något enstaka mycket speciellt fall på oändligt vida vidder i nordligaste Sverige, kanske man slipper så mycket inblandning, men en kommun skulle säkert aldrig "ställa upp på" att man startar privat skola, eller tar betalt för att man undervisar grannens barn - jag låter så negativ, men allt man läst och sett om skola hittills pekar på det, om du frågar mig.

Jag skulle också tro att Skolverket "måste" svara på sådana frågor om man ringer dem direkt, så ringa skadar kanske aldrig...

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!

Re: Egen skola?

för att kunna ansöka om att starta friskola, som det i det egentligen skulle skulle handla om, måste man ha minst 20 elever som garanterat skulle börja i skolan. Så står det i stadgarna. Och skulle man hitta 20 elever, skulle ändå de flesta kommuner tycka att det var på tok för få elever för en friskola. För att få tillstånd till hemundervisning måste varje familj ansöka enskilt, och om de så kommer överens om att sammarbeta, är det upp till familjerna. Men du kan inte åta dig att hemundervisa din grannes barn, eller din släktings. Då måste din granne ansöka och övertyga skolmyndigheten om att de är fullt kapabla att hemundervisa. Sen kan ni sammarbeta. Är din granne en ensamstående mamma som jobbar, är det tyvärr kört, hur mycket du än vill hjälpa. Hon måste intyga att hon, för det första är hemma och tillgänglig för barnet, och att hon själv kan erbjuda utbildning som tillsvarar svenska skolans nivå. Gissa om jag har tänkt dina tankar förr. Har släkting, vars barn ligger långt efter i skolan och jag mer än gärna skulle vilja hjälpa sen länge. Pojken går nu i nian och skolan har inte lyckats ge honom mycket. Vi har tur om han får betyg i kärnämnerna. Vad hjälper det om föräldrar nu sitter i panik och pluggar hela kvällar med honom. Det var först i åttan dom fattade hur illa ställt det var, gissa om det beror på sena betyg. Vi läste engelska tillsammans när han gick i sexan och han lärde sig inget i skolan. I Sverige får man knappt hjälpa sina egna barn, dröm om att få hjälpa andras.