Topic: Unschooling... eller inte riktigt...

Jag hemundervisar inte, men tycker att fenomenet är spännande. Jag har också bekanta som hemundervisar. Jag utnyttjar nätet ofta till inspiration och sprang tidigt på termen unschooling. Av någon anledning har jag inte riktigt satt mig in i vad termen betyder tidigare - jag har bara antagit (fel visade det sig).
Hur som helst frågade jag på Yahoogruppen "unschoolingbasics" och fick det klargjort för mig. Unschooling handlar inte om vad eller hur man gör utan hur man som förälder tänker. Om jag som förälder har en plan för mina barns lärande, en baktanke med aktiviteter eller saker jag erbjuder dem så sysslar jag INTE med unschooling.
Ok, med det klargjort så hade jag en till fråga. Finns det någon term för hemundervisning som inte är "skola hemma" (med ämnen, schema osv), men inte heller unschooling eftersom  föräldern HAR en plan, kanske sätter upp mål osv? Det kunde man på yahoogruppen inte svara på, men kanske kan ni här göra det?

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Re: Unschooling... eller inte riktigt...

Skulle tro att de flesta som hemundervisar, gör det på olika sätt, därför att alla är vi olika, både barn och föräldrar.

När man säger sig vara anhängare av en viss filosofi eller vad som helst, är alla olika i det också... det finns nog inga som *vill* vara så lika varandra egentligen...

När det gäller undervisning, och eftersom vi alla är och lär så olika - de enda detta ställer till "problem" för, är väl egentligen bara de som envisas med att få in allt och alla i samma fålla, t ex skola.

De flesta föräldrar som hemundervisat ett tag, ser nog att varje barn är olika, även i syskonskara, och anpassar sig och sin attityd till undervisning, efter barnet. Och det fungerar ju bevisligen väldigt bra för de flesta.

Att vi i Sverige knappt har rätten till att hemundervisa, är fantastiskt tråkigt. Men det är en annan fråga... wink

God fortsättning till alla!

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!