Topic: Hur kommer man igång?

Jag har hittat en mängd bra info här på sidan. Jag har hittat grundskolans läroplan mm, men hur lägger man upp sin "studieplan". Var hittar man de böcker som behövs? Bokhandel, bibliotek osv såklart, men hur vet man vilka böcker som man ska ha? Att följa tex den vanliga matteboken sida upp och ner känns inte riktigt som den enda vägen att gå?

Jag förstår att man ska ha denna plan klar när man ansöker och att det gäller attt vara så väl förberedd som möjligt. Återigen kommer, som så många gånger förr under mitt föräldraskap, känslan av att storebror ser dig. Känslan av att bli synad i sömmarna, trots att jag kanske är mer förälder än andra som lämnar sina barn vind för våg efter skoldagens slut, låter dom göra halvdana läxor hemma och som inte umgås med dem utan låter tv'n vara ett substitut. Alla är inte sådana på långt när - det som stör mig är däremot att de föräldrarna som är sådana kommer undan med sitt beteende och vi som vill annorlunda och så mycket mer ska tydligen behöva slåss för vårt tankesätt och engagemang?

Måste det vara barnens tidigare lärare som granskar hur det hela framskrider? Att ta mina barn ur deras klasser måste ju ses som en grov och öppen kritik mot deras undervisning - är då de rätt personer att granska mina barns hemundervisning? Hur testar de kunskaperna?

Hälsningar Pernilla

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Re: Hur kommer man igång?

pernilla wrote:

Jag har hittat en mängd bra info här på sidan. Jag har hittat grundskolans läroplan mm, men hur lägger man upp sin "studieplan". Var hittar man de böcker som behövs? Bokhandel, bibliotek osv såklart, men hur vet man vilka böcker som man ska ha? Att följa tex den vanliga matteboken sida upp och ner känns inte riktigt som den enda vägen att gå?

Absolut inte! Normalbegåvade (inte min uppfinning) flyger igenom normala skolböcker, i hemundervisning.

pernilla wrote:

Jag förstår att man ska ha denna plan klar när man ansöker och att det gäller attt vara så väl förberedd som möjligt. Återigen kommer, som så många gånger förr under mitt föräldraskap, känslan av att storebror ser dig. Känslan av att bli synad i sömmarna, trots att jag kanske är mer förälder än andra som lämnar sina barn vind för våg efter skoldagens slut, låter dom göra halvdana läxor hemma och som inte umgås med dem utan låter tv'n vara ett substitut. Alla är inte sådana på långt när - det som stör mig är däremot att de föräldrarna som är sådana kommer undan med sitt beteende och vi som vill annorlunda och så mycket mer ska tydligen behöva slåss för vårt tankesätt och engagemang?

Det stör enormt! Att avvika från normen, även om det är med skyhöga ambitioner, avsikter etc - sticker enormt i (kanske framför allt svenskens) ögon. Jantelagen...

pernilla wrote:

Måste det vara barnens tidigare lärare som granskar hur det hela framskrider? Att ta mina barn ur deras klasser måste ju ses som en grov och öppen kritik mot deras undervisning - är då de rätt personer att granska mina barns hemundervisning? Hur testar de kunskaperna?

Man har i Sverige rätt att byta skola när som helst, även till en i annan kommun. Man har också rätt att byta till friskola, OCH att börja hemundervisa ("om det framstår som ett fullgott alternativ", bla bla) - men för många människors skull, är det fullt möjligt att göra det utan att för den skull få dem att känna sig dåliga eller mindervärdiga... det är ju inte människorna som är tosiga, utan systemet som är helt galet!

Det kommer mera... smile

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 737

3 (edited by krtek 2007-11-27 14:17:47)

Re: Hur kommer man igång?

pernilla wrote:

börja med att gå med i www.lektion.se där kan du hitta många arbetsblad när du känner för det.
Att lägga upp arbetet kan det vara bra att sätta upp mål. För mina barn så gör jag så att jag skriver ner målen i flera steg. Här är ett exempel från min dotter:

Ämne: Läsning
Nuläge (ingen förändring): Slukar böcker av typen LassMajas Detektivbyrå (stor text)
Sämre än förväntat: läser korta stycken i liten text
Önskvärt mål (förväntat utfall): Läser emellanåt böcker med liten text
bättre än förväntat: Läser lika ofta böcker med stor resp liten text
Optimalt mål (mycket bättre än förväntat): slukar böcker med liten text
Aktiviteter: Högläsning för henne. Lyssna när hon läser högt. Besök på biblan. Biobiljetts-belöningar.

Detta sätt att sätta mål tycker jag är bättre än att bara ett mål. Även om hon bara skulle komma till "sämre än förväntat" så har hon/jag inte misslyckats för att hon HAR blivit bättre.

(vill bara tillägga att jag inte är en "äkta" hemundervisare)