Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Topic: Melissa är hemma igen!!!

Vad glad jag blev att Melissa nu är hemma hos sina hemundervisande föräldrar, efter 3 månader "bortrövad" från dem, och tvångs-satt i forsterfamilj. På sin 16-årsdag gick hon direkt tillbaka hem till sin familj! Bravo, Melissa!

Det konstiga är att INGEN svensk uppmärksamhet har getts detta fall. Nu när hon är hemma igen, finns EN artikel om det:
http://www.varldenidag.se/ArticlePages/ … 77.dbp.asp

Trots att det rör sig om en kristen familj, har inte ens tidningen Dagen skrivit någonting om det.

Och här nedan är mitt brev jag skickade till TRE nyhets-människor, inkl SVT och TT. NOLL svar. Ingen reaktion. Vad kunde man vänta sig?

Nu vet alla ni i alla fall. smile

Datum: torsdag 29 mar 2007 01.58.13 GMT+02:00

Detta skickade jag nyss till
nyhetswebben@sr.se, jan.axelsson@svt.se, redaktionen@tt.se

Till alla nyhets-ivrande

Jag har inte hört eller sett någonting om detta; ett avskyvärt myndighets-övergrepp och en överträdelse av mänskliga rättigheter, i ett "civiliserat" land som Tyskland:

15 poliser m fl tar 15-årig flicka vid dörren till sitt hem, inför sin familj, och tvingar henne att genomgå psykiatrisk undersökning, varefter familjen förlorar vårdnaden, flickan sätts i hemligt fosterhem, och familjen får träffa henne på neutral plats 200 km från hemmet en gång per vecka. Trots att hon befanns både i god mental hälsa och själv ville fortsätta sin undervisning i hemmet.

Orsak till myndigheternas rättsvidriga handlande: Familjen valde att hemundervisa flickan som hittills gått i vanlig skola, eftersom hon halkat efter i två ämnen i skolan och stängts ute på den högre nivåns skola.

Hemundervisning förbjöds av Hitlers regering, och gäller fortfarande i stort sett i hela Tyskland, vilket gjort att många familjer valt att antingen fly landet, eller till att kämpa för sin rätt mot myndigheter - men i dessa dagar tycks myndigheterna börjat göra sådana här hiskeliga övertramp! Detta trots att man skrivit under både FNs och EUs konventioner om mänskliga rättigheter, som i främsta rummet sätter föräldrarnas beslut om utbildning för sina barn.

FN, Artikel 23:3
Rätten att välja den undervisning, som skall ges åt barnen, tillkommer i främsta rummet deras föräldrar.

EU-konventionen, Tilläggsprotokoll till konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna, Artikel 2 - Rätt till undervisning
Ingen får förvägras rätten till undervisning. Vid utövandet av den verksamhet som staten kan ta på sig i fråga om utbildning och undervisning skall staten respektera föräldrarnas rätt att tillförsäkra sina barn sådan utbildning och undervisning som står i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse.

En relativt stor internationell kampanj är påbörjad för Melissas räkning, riktad mot de högsta beslutande i landet, men Sverige är inte informerat? Ingen bryr sig här? Trots att hemundervisning både är lagligt och utövas i vårt land?

http://www.netzwerk-bildungsfreiheit.de … lissa.html
http://www.netzwerk-bildungsfreiheit.de … en_en.html
http://www.ihrg.org/Melissa.html
http://www.netzwerk-bildungsfreiheit.de … _Brief.pdf
(det finns många många tyska nyheter om detta, men själv kan jag inte tyska, så alla länkar är till sajter på engelska)

Min önskan är att vi i Sverige blir informerade om detta fall, så att medborgare och förhoppningsvis både press och regering uttalar sig om att vi i Sverige ser oerhört allvarligt på myndigheters övergrepp mot medborgare, som fallet Melissa så tydligt är.

Med vänlig hälsning
Michael Hammarnejd

ps.

Själva är vi en hemundervisande familj, och känner personligen många andra familjer i Sverige som nu hemundervisar och har hemundervisat barn som nu gått vidare mycket framgångsrikt i högre akademiska studier. Hösten 2005 startade jag ett diskussionsforum på webben, http://www.skola.gr8.se - dit många samlat sig och vurmar för det som betyder mest för oss; att barnen får en så god och stimulerande undervisningsmiljö som möjligt - i hemmet.

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!

Re: Melissa är hemma igen!!!

Skönt att höra. Jag förlorade några länkar när datorn kraschade senast bl a länken om Melissa... Ska kolla Världen i dag-länken i morgon bitti. Klart trist att inte ens Dagen brytt sig sad

/Malgomaj

Re: Melissa är hemma igen!!!

Hurra!
Vi har följt utvecklingen via The Brussels Journal, där även dokumenten från psykiatrikerna fanns.
Det var underbart att höra att hon kommit hem igen.