Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 791

Topic: På vilka sätt blir hemskolade barn "annorlunda"?

Ni som har erfarenhet av hemundervisning, och har sett skillnader i hur barnen utvecklas, fyll på här...

Efter att ha sett dvd-n som följer med Lennart Mogrens bok "Sluta Skolan!", observerade jag två saker som kanske kan ses hos flera hemskolade barn:
1. Frånvaron av grupptryck, gör att de känner sig tryggare med vem, hur och vad de är i sig själva.
2. Man menade att hemskolade barn kanske inte utvecklar vare sig behov eller förmåga att ljuga (!) Intressant...

--
You with experience of home schooling, and have seen differences in how the kids develop, fill in here...

After watching the dvd that accompanies Lennart Mogren's book, I observed two things that might be seen in home-schooled kids:
1. The absense of peer-pressure, makes them feel more secure in who, how, and what they are in themselves.
2. It was suggested that home-schooled children might be less inclined to develop neither a need nor ability to lie (!) Interesting...

Nästan ingenting handlar om vad det handlar om!

Re: På vilka sätt blir hemskolade barn "annorlunda"?

Jag har ett helt annat exempel.
Detta var en student vid ett mindre, religiöst, amerikanskt universitet som varit hemundervisad ända tills hon började där. Hon hade hört på ett fördrag om att vara pappa som min make höll. I föredraget hade han i förbifarten nämnt att han var ateist. Efteråt fick studenterna utvärdera föredraget och en av frågorna löd:
"Vad lärde du sig av föreläsaren?" Denna unga studentska svarade att hon lärt sig att det finns personer som inte är kristna och ändå är goda människor.

3

Hej krtek!

Menar du att det var den personens hemundervisning som resluterade i detta?? Kan man dra andra slutsatser av det inträffade? Kan man över huvudtaget dra slutsatsen att hon är den logiska slutprodukten av hemundervisning?

Hemundervisning för mig står för föräldrar som tagit sitt ansvar som vuxna och insett att barn är ett långsiktigt "projekt" så man inte kan hasta sig igenom för att sedan bli fri!

Jag hävdar inte att alla har möjlighet till hemundervisning (för det krävs en mindre revolution i samhället) och inte heller att föräldrar med barn i skola är mindre ansvarstagande (mina barn går i skola och dagis, även om vi gör allt för att minimera tiden de är där), men vad är det som säger att skola är det bästa alternativet för barnen?

Varma Hälsningar från Övik
/Hans Gustavsson

Jag påstår ingenting egentligen. Jag bara refererar till en händelse. Av den kan man inte dra några generella slutsatser om vare sig hemundervisning eller skola och det gör jag inte heller.

Jag vill bara berätta att efter att våran dotter (12 år) slutade "vanliga" skolan och började i hemskola har hon totalförändrats från en mycket arg, ledsen och mycket deprimerad tjej, till att bli helt underbar, lugn, glad och harmonisk!! Hon jobbar på med alla uppgifter jag ger henne, utan att någonsin klaga! Vi har jättekul ihop på dagarna!! Och jag lär mig också nya saker varje dag! Inte bara hon.
Vi använder oss inte enbart av vanliga skolböcker utan väldigt mycket av biblioteket och av eget material. Och hon har fått tillbaka lusten att lära!! Så för oss har det enbart varit positivt!
= )

Vill också tacka för en mycket trevlig sida! Det är kanon att ni översätter allt så man kan läsa både Svenska och Engelska!

Mvh Yvonne.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 737

Yvonne wrote:

...helt underbar, lugn, glad och harmonisk!!

Man blir helt rörd!!
Tänk att förra veckans höstlov för vår grabb, som fortfarande trilskas med skolsystemets alla avigsidor - blev HELT lugn och harmonisk efter bara andra dagen på lovet! Vi körde lite matematik och läsning helt utan problem och det som tar en hel lektion normalt, tog bara 10 minuter!!! (Skriva siffror för att lära sig hur de ser ut) I skolmiljön blir det så mycket avbrott, kiv, koll på andra, att man kan verkligen anse att klassrummet med 15 personer som alla ska göra samma sak, är en dålig miljö för att lära sig på ett bra sätt. Mer om oss senare...

Roligt att läsa Yvonne! Tack.

Hej, det här begriper jag inte. Det är ju absolut självklart att undervisningen blir effektivare med en privatlärare än om läraren ska delas med 29 andra elever också! Men kostnaden blir ju 30 gånger så hög också. Och dessutom tror jag inte att det är bäst för barnet heller, jag tror man missar för mycket annat med hemundervisning, alltså sådant som man behöver kunna i vuxenlivet, hantera socialt spel, osv. Det är ockå roligt att samarbeta om projekt. Allt handlar inte bara om färdigheter i att läsa, skriva och räkna. Men jag kan hålla med om att när skolan inte ens kan klara av att lära alla eleverna läsa, skriva och räkna, så misslyckas skolan.

Jag vet inte riktigt vad hemskole-barn skulle missa i det sociala... Dom träffar sina kompisar som vanligt efter skolan, går på aktiviteter och gör allt som alla ungar gör. Enda skillnaden är väl att dom inte grupparbetar under skoltiden. Annars blir dom lika sociala och uppfostrade som alla andra.
Jag tycker knappast att barn blir bättre "socialt anpassade" av att bli slagna och sparkade på hela dagarna. Eller av att höra elaka saker om utseende eller stil.
Snarare tvärtom! Dom blir ledsna, deprimerade och tappar självförtroendet helt...
Våran dotter stormtrivs med den här skolvarianten och det är huvudsaken för oss!

Det är väl tur att det finns alternativ. Då kan ju alla göra det som känns bäst för deras familj! Hemskolning passar inte alla, men många. Och då är det väl bara bra att man kan välja även den här skolvarianten...

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/grse/public_html/skola/forum/include/parser.php on line 737

Yvonne wrote:

Det är väl tur att det finns alternativ. Då kan ju alla göra det som känns bäst för deras familj! Hemskolning passar inte alla, men många. Och då är det väl bara bra att man kan välja även den här skolvarianten...

Ja! Och det är här som det blir lite konstigt i "debatten" - om det visar sig fungera oherhört mycket bättre när man har hemundervisning - varför blir inte barnet/familjen gratulerade och uppmuntrade? Är det fult att det går bra för ens barn? Eller orättvist att vissa får det bättre - så att man "måste" tycka att det är sämre? Man undrar... När samhället i så mångt och mycket verkar bli "individualiserat" - varför gäller inte det grunden i livet, dagis->grundskola, när individuella alternativ tydligt visar hur bra det går? Måste all individualisering ske samtidigt för alla... då är det ju inte individuellt... eller?

Såklart ska inga barn behöva bli slagna och sparkade på, och absolut inte hela dagarna. Inte heller  höra elaka saker om utseende eller stil. Jag hävdar att det, om detta förekommer, är en uselt skött skola, och att bra skolor har glada elever, bara glada elever som trivs i skolan. Detta oavsett hur man ser ut, eller om man är "annorlunda". Skolledningen är ansvarig. Detta har inget med hemundervisning eller inte att göra. Man ska absolut inte behöva undervisa sitt barn själv hemma för att rektorn och övrig skolpersonal inte kan sköta sitt/sina jobb!

Jag vet att jag aldrig skulle klara hemundervisning. Dels har mina barn ingen respekt för mig, däremot för läraren (ja, jag vet, det är mitt eget fel, och självvalt, jag är mer kompis än far för min son). Jag får kämpa 1-2 h för att få min son att göra läxor 15 min. Dels skulle min son då bli helt utan kompisar. Så som jag själv var under hela min uppväxt, och som jag lider av än idag (jag är 44 år nu).

En liten fråga till Gunnar bara -det finns ju så många olika ämnen att välja på i detta forum, varför valde du just detta ämnet "på vilket sätt blir hemskolade barn annorlunda?". Som jag förstår hemundervisar du inga barn och du tycker inte värst mycket om att andra gör det, du utryckte tidigare att du inte tyckte det var var det bästa för barn. Jag tycker inte heller att det är det bästa för alla barn, eller rättare, som du själv också intygar, att det inte passar alla föräldrar.  Känner du alls några som hemundervisar sina barn?  Om du gör det, är det med bakgrund av din erfarenhet med den familjen du uttalar dig, eller om du inte känner någon, hur kan du då uttala dig så generellt om vad som är bra eller dåligt för hemundervisande barn?

Jag vill annars berömma dig för att du arbetar så hårt för att få dina barn att göra läxorna, jag vet hur mycket skolan lämnar till föräldrarna att jobba med läxor hemma, och det på en tid som barnet redan är trött och tycker de har använd alldeles nog med tid för sådana aktiviteter i skolan. Det är ett mycket otacksamt göra att motivera barnen att läsa läxor på sena eftermiddagar eller kvällar.  Vi har tidigare haft fosterbarn i tidiga tonåren och arbetsmängden skolan skickade med dem hem var inte blygsam.

Numera hemundervisar vi vår dotter - tiden för "läxläsning" har vi altså på den bästa tiden av dygnet, på morgonen när alla är pigga, fast läxläsning är det ju inte, det är mycket roligare att ha hand om själva undervisningen själv, och vi kan ta hand om vår dotters intressen på ett annat sätt än vad skolan kan. Sen är resten av dagen fri för lek, det finns aldrig några läxor på eftermiddagarna. Kompisarna plingar på så snart de har slutat skolan och leken kan börja.

Jag tror inte heller att de flesta hemskolade barn blir "annorlunda", det kanske inte är något mål i sig själv att få "annorlunda" barn. I leken med grannbarnen ser jag ingen skillnad på vår flicka och grannflickorna. De flesta är lika spontana i leken och här är full rulle jämt. De flesta lyder direkt när deras föräldrar ringer och kallar dem hem, de är snälla mot varandra och blir sällan ovänner. När det händer löser de alltid konflikterna själva, och är mycket mån om att det viktigaste är deras vänskap.  Det gäller lika mycket grannflickorna som vår flicka, så jag ser ingen skillnad i resutatet av att gå i vanlig skola och att hemundervisa.   Bara én grannflicka är annorlunda, och hennes föräldrar har nu lyckas få hemundervisning med lärare som kommer hem varje dag, förde hon alltid hamnade i bråk och blev mobbad.  Hon är här mycket, även på morgonen är hon en del med i vår hemundervisning.

Fördelerna med hemundervisning är många, men det krävs mycket discipling av föräldrarna, och därför passar det inte alla. Men det finns många goa föräldrar med barn i skolan som kämpar hårt för att göra det bästa för sina barn, som kämpar troget varje dag med läxläsning och verkligen gör sitt yttersta för att det skal gå bra för deras barn. Vi har många sådana kompisar, vi får bara beundra deras ansträngning. Själva tycker vi dock att vi har hittat en metod som passar mycket bättre för oss och vår flicka.

Jag bara läser inlägg och reagerar på dem (har alltså inte valt något särskilt ämne). Jag vill inte starta någon ny tråd.

Jag hemundervisar ingen. Jag vill inte och skulle inte kunna. Mina barn vill inte och skulle nog inte ha någon fördel av det. Jag läser och skriver här dels för att jag är nyfiken på
a) varför ni hemundervisar era barn (jag har inte begripit detta efter att ha läst forumtrådarna)
b) vilka barn hemundervisning kan passa bra för (vilka personliga egenskaper hos barnen erfordras, och hur gör man bedömningen)
c) vilka nackdelar det finns med hemundervisning förutom den höga kostnaden
dels för att jag vill berätta min sida av saken.

Jag vill först klargöra mina åsikter:
Jag har visst inget emot att ni hemundervisar. Det vore tvärtom bra om full valfrihet fanns, att hemundervisning fanns som ett vedertaget och accepterat alternativ i samhället, för de föräldrar som är villiga att ta "kostnaden" för den - jag anser dock inte att det får kosta stat&kommun mer än vanliga skolan gör per elev. För hemundervisning kostar ju avsevärt mycket mer än i vanliga skolan där det är kanske mellan 15 - 20 elever per vuxen, inte en. Så mycket mer resurser kan samhället omöjligen lägga ned på att undervisa barn, och skattettrycket är redan världens högsta.
Jag tror säkert att det är många fördelar med hemundervisning, framför allt måste det vara oerhört mycket effektivare (alltså eleverna lär sig mer per undervisningstimme). Och jag tror inte att det passar alla barn. Inte heller alla föräldrar. För de som ur alla aspekter lyckas med hemundervisning tror jag absolut inte att barnen blir "annorlunda". Möjligen mycket duktigare. Jag tror absolut inte att hemundervisning är lösningen på mobbning, rent generellt, men det kan nog vara det. 

En fråga är vilka barn det passar. Anledningen till att jag tror att hemundervisning inte passar alla barn är helt enkelt att man inte varje dag med nödvändighet träffar en massa andra barn på ett naturligt sätt (i klassrummet, på skolgården; alla typer av andra barn, normalfördelat) och därför dels inte har ett lika bra underlag för att få vänner, dels inte får samma möjlighet till social utveckling. Jag tror att hemundervisning kan passa socialt starka eller utåtriktade barn, som har kompisar ändå. Särskilt om de har gått på dagis, går på fritids eller har många aktiviteter där de kan få kompisar. Däremot tror jag inte att hemundervisning passar barn som är socialt svaga eller inåtbundna, som dessutom inte heller gått på dagis, går på fritids eller har några aktiviteter. De skulle då kanske bli helt utan kompisar, med risk för att bli socialt efterblivna. Det krävs ett stort umgänge med alla slags människor för att utvecklas bra socialt - man lär genom att man klarar att lösa problem man stöter på, eller ser hur andra gör. 

Min åsikt om detta är baserade på mina egna erfarenheter. Jag är alldeles övertygad om att hemundervisning inte skulle ha passat mig själv. Jag gick inte på dagis, knappt på lekis, var/är inåtbunden liksom mina föräldrar, och hade egentligen aldrig några kompisar under hela förskole- eller skoltiden. Möjligen i gymnasiet, någon enstaka klasskamrat som man nog kan säga var min kompis. Om jag hade haft hemundervisning och inte hade gått i skolan och där fått viss social utveckling den hårda vägen hade det blivit fullständig katastrof! Detta anser jag alltså trots att jag blev mobbad genom hela grundskolan, dagligen, på alla sätt ni kan tänka er. Skolan blev räddningen för mig. Trots pinan och förnedringen varje dag hade jag gått under utan skolan. Hade mina föräldrar satt mig i hemmet och undervisat mig där själva hade de gjort mig en stor ogärning. Då hade jag utvecklats socialt än långsammare, kanske inte alls, kanske hade jag aldrig klarat gymnasiet eller högskolan med allt vad det innebär eller ett vanligt arbete som vuxen eller att träffa tjejer och i förlängningen bilda familj. Då hade jag blivit socialt handikappad, nu är jag inte det - inte så allvarligt iaf. Detta att jag tvingades hantera den sociala pressen stärkte mig mycket i min livsmotivation, och i min studieambition. Men jag skulle behövt mer, inte mindre, nödvändigt umgänge med ett normalfördelat urval av barn och ungdomar under uppväxten. Allra bäst för mig hade varit att få gå på dagis. Och sedan fritids efter skoltid. Nu fanns ju inte det på min tid. Men nu finns det tack och lov. Dessutom finns ju numera teve som kunskapskälla med massor om relationer, sociala problem osv - det är ju inne med sånt nuförtiden, men sånt fanns ju knappt på svartvita TV1 när jag var liten. Numera riskerar inte barn som jag att bli lika socialt efterblivna som jag var. Med bättre sociala färdigheter från grunden (dagis) hade jag kanske kunnat avvärja mobbningen mot mig, eller inte ens blivit mobbad! Mobbning önskar jag absolut ingen alls. Det är ett helsike. Det finns iofs grader i det helvetet. Mobbningsproblemet ska hanteras i skolan där det uppstår. För mig hade det varit helt fel att lösa mobbningsproblemet genom att ta mig ur skolan. Lösningen på mobbning är förebyggande arbete så att problemet aldrig uppstår. I min sons klass har man "Charlie" en timme varje vecka genom hela F-3, och personalen verkar mycket medveten och kunnig i ämnet och ang. mobbning överhuvudtaget. Jag tror inte alls att mobbning förekommer där. Gruff och att ungarna är taskiga mot varandra ibland förekommer såklart, men det är helt som det ska vara, och inte mobbning - det ingår i den sociala läroprocessen, som är positiv även om det gör ont ibland.
Jag har inte kunskap om hur man löser mobbning då det uppstår - trots allt jag gått igenom och trots att jag använt all min analysförmåga, så har jag ingen aning. På min tid uppmärksammades inte problemet alls, av någon. Så jag har ingen erfarenhet av hur problemet löses. Däremot vet jag att jag överlevde, och att jag lärde mig oändligt mycket om hur människor funkar, i skolan. Sånt som jag aldrig hade lärt mig med hemundervisning, eftersom jag då knappt alls hade umgåtts med några andra barn eller ungdomar överhuvudtaget (förutom brorsan). Men jag och min historia är ju lite speciell.

Vi får kämpa på med alla läxor. Det är ändå på dem som ungarna lär sig nåt. Jag tycker lärarna fungerar mer som projektledare än pedagoger. Men det är en annan diskussion. Kanske startar jag en ny tråd om det.

Oj - tack Gunnar för din uppriktighet och öppenhet! Här har vi möjlighet till just det, och bli bemötta med respekt. Fantastiskt frigörande att skriva till varandra på det här sättet - alla "hör" vad man säger - medans man skulle kunna vara både fet, dum, döv, lapp, skåning, man, kvinna - ja vad som helst! - orden man skriver "regerar" och får samma respekt för/hos alla!

Gunnar wrote:

Jag läser och skriver här dels för att jag är nyfiken på
a) varför ni hemundervisar era barn (jag har inte begripit detta efter att ha läst forumtrådarna)
b) vilka barn hemundervisning kan passa bra för (vilka personliga egenskaper hos barnen erfordras, och hur gör man bedömningen)
c) vilka nackdelar det finns med hemundervisning förutom den höga kostnaden
dels för att jag vill berätta min sida av saken.

Avdelningen där vi presenterar oss... var väl meningen att detta skulle hamna under... men vissa av oss kanske inte "vill" berätta om det... så det får ge sig själv - men jättebra att du frågar.

Gunnar wrote:

...jag anser dock inte att det får kosta stat&kommun mer än vanliga skolan gör per elev. För hemundervisning kostar ju avsevärt mycket mer än i vanliga skolan där det är kanske mellan 15 - 20 elever per vuxen, inte en. Så mycket mer resurser kan samhället omöjligen lägga ned på att undervisa barn, och skattettrycket är redan världens högsta.

Jag tror du är på väg att slå huvudet på spiken med vad du säger här! Men alla ser inte vad spiken egentligen är.
För det första:
Hemundervisning bär inte med sig några direkta kostnader för kommunen, oftast tvärtom. Föräldrar får ingen "skolpeng". I vissa enstaka fall har undervisningsmaterial ersatts.
För det andra (och nu hoppas jag du sätter på dig dina mest vidsynta glasögon):
En förälder hemma som hemundervisar kostar MASSOR - förlorad inkomstskatt och arbetsgivaravgift! Betänk att det handlar om ca TVÅ gånger netto-lönen, som stat/kommun förlorar! Och då börjar man närma sig en sanning som mycket få ser eller tar reda på: Det var en av anledningarna till varför man startade dagis/förskola/grundskola - PENGAR till stat/kommun. (Inga av de många vuxna jag frågat, har vetat vilken profession Gunnar och Alva Myrdal hade, de som "skapade" hela dagis-/förskole-systemet! - Svar: Nationalekonomer!) Det finns flera "dolda" anledningar, men de kan vi ta någon annan gång.

Gunnar wrote:

Och jag tror inte att det passar alla barn. Inte heller alla föräldrar.

Det tror nog ingen. Hemundervisning förutsätter ett relativt sett ganska gott, om inte mycket bra, förhållande mellan förälder/barn. Om det inte finns (brist på respekt, tillit, trygghet), så är det nog ganska främmande med tankar på hemundervisning, både hos barnet och föräldrarna. Denna brist är ett helt annat problem. Det kan vi ta nån annan gång, det med, men helt säkert sätter det en stor käpp i hemundervisnings-hjulet.
(Jag kan inte låta bli att nämna, att jag tycker det är förunderligt konstigt och dumt, att man i skolan inte undervisar mycket och medvetet om relationer/familj, med mål att "skapa" individer som är starka i relationer och har självkännedom nog att gå in i en relation med goda lärdomar och förebilder, så att man klarar av det, när förälskelsen går över och bör ersättas/växa till självuppoffrande och större livslång kärlek... inte minst för barnens skull. Sånt saknas nästan totalt i skolan, och det får man själv vinnlägga sig om att skaffa som vuxen... om man kan stå emot samhällets nästan självklara ringaktning av den...)

Gunnar wrote:

På min tid uppmärksammades inte problemet [med mobbing] alls, av någon. Så jag har ingen erfarenhet av hur problemet löses.

Intressant sak jag fick lära mig när jag nyligen var i skolan med grabben tre dagar i veckan under en dryg månad: Skolan är idag på ett sätt annorlunda än när vi vuxna gick där; gränsen mellan raster och lektioner inte längre är så tydlig. När vi gick i skolan var det fler barn, större skolor, färre vuxna ute på rasten och dålig kännedom om "barnens värld", som mobbing mm. (Jag kommer ihåg att man importerade begreppet "mobbing" (eng. "mob"=hotful/argsint folksamling) först när jag gick i mellan-/högstadiet...) Idag flyter mycket mer ihop, och lärare är mycket mer medvetna. Mobbingen har därigenom inte minskat kanske, men man jobbar på det över gränserna mellan rast/lektion mer, och "lärarinflytandet" är mer konstant.

En intressant händelse, när jag för en jämnårig vän berättade att jag kommer att hemundervisa grabben - han sade efter en ganska lång och ovanlig tystnad:

DET var sorgligt. Mina barn är ju helt OK, och de gick ju vanlig skola - och JAG skulle verkligen inte velat vara hemma med MIN pappa hela dagarna...

Det är nog inte så konstigt - om inte pappan hade ett sånt förhållande med sin son - så skulle det inte funka... Och pappan hade självklart inte en tanke på att hemundervisa heller...

Gunnar wrote:

Jag tycker lärarna fungerar mer som projektledare än pedagoger. Men det är en annan diskussion. Kanske startar jag en ny tråd om det.

Ja - gör det! Gärna under http://www.skola.gr8.se/forum/viewforum.php?id=13

Tack för ditt ärliga svar på mitt inlägg Gunnar.

På ett sätt uppskattar jag din uppriktiga strävan att få inblick i varför vi hemundervisar och vi har ju inte varit så flitiga att dela med oss här, med undantag av Micha som kämpar på.  Men låt mig förklara varför jag också upplever dina inlägg lite jobbiga. Ta nu inte illa upp, läs istället. Alla dina argument och personliga erfarenheter som du grundar din inställning till hemundervisning på, är de samma som vi själva alltid möter på varje gång vi träffar nya människor som absolut måste förstå varför vi hemundervisar för att acceptera oss. Först måste de få veta om det är lagligt och inte något olagligt som de har råkat upptäcka, sen kommer alla dina argument i tur och ordning. Efter att ha förklarat at "jodå, det är lagligt" och ramsa upp alla aktiviteter vår flicka är med på och med eftertryck berätta hur bra det är att skolan har full insyn och att hon testas varje termin, och att nejdå inga av dina dyrbara skattepengar går åt stödja något så udda som att välja undervisningsmetod själv, lugn bara, sen kan vi bli bemötta som en medmänniska igen. Det är nog det som är jobbigt, människor som absolut måste förstå allt för att respektera oss. Faktum är att du behöver ju inte förstå, det är okey att inte helt förstå varandra. Inte ens rektor som vi sammarbetar med förstår oss, men hennes uppgift är bara att respektera och att granska. Det är okey, så länge man är trevlig mot varandra. Vi har alla olika bakgrund och olika omständigheter, och i Sverige finns hur många olika sätt som helst att fostra barn. Vi måste inte alla förstå varann i minsta detalj för att respektera varandra. Även vi hemundervisare förstår inte varann i alla lägen, det finns många olika orsaker och filosofier bakom varje familjs beslut att hemundervisa.

Det var nog som du säger, mycket bra att dina föräldrar inte hemundervisade dig. Jag har också kompisar som har haft inåtbundna barn som jag aldrig skulle drömma om att föreslå hemundervisning till. Mycket för jag ser att de inte engagerar sina barnen i olika aktiviteter och i att barnen skal leka med andra. Faktum är att jag inte har träffat ett enda inåtbundet barn i hemundervisning, men ganska många i skolmiljö. Men mängden barn är ju ganska orättvis i jämförelseperspektiv, förståss. Skulle jag föreslå hemundervisning för någon som har ett ovanligt inåtbundet barn skulle de ju kunna förstöra vår egen sak, är det något vi vet skolan kollar är det verkligen om barnet är normalt utåtriktat. Även jag blir lite skeptisk till ovanligt inåtbundna barn, tanken som kommer är ju: När blev den här spontana två/tre-åringen så inåtbunden, fick hon/hon inte stimulans nog?

Skolan har granskningsansvar för våra barn, och det är bra. Det garanterar att ingen utsätter sina barn för opassande saker och de kollar också om barnet utvecklas normalt socialt. Det är okey, även om vi inte missköter oss så kan det ju finnas andra som mot förmodan skulle kunna göra det. Det är med den vetskapen vi lydigt sammarbetar med skolan. De vill för det mästa en väl. Vissa undantag har vi stött på, men det mest från en pedagog som inte kunde respektera något hon absolut inte kunde tänka sig att själv göra. Det har lugnat sig nu, nu möter vi varan som personer som inte måste förstå varandra helt och fullt för att respektera varandra.

Hej nina! Tack för ett jättefint inlägg! Precis så känner nog många hemundervisare! Att man måste "försvara" sig hela tiden och förklara varför man "utsätter" sina barn för detta.
Jag håller helt med både dig och Gunnar. Alla barn (Och föräldrar) passar inte för hemundervisning. Men jag är stolt och väldigt glad över att ha fått den här möjligheten och kommer ta vara på den fullt ut!

/Yvonne.